Factoringgruppen erbjuder tjänster inom fakturaköp, fakturaservice och företagslån för små- och medelstora bolag. Med en ambition att bli Sveriges största aktör inom factoring, strävar Factoringgruppen efter att förbättra sin digitala närvaro och stärka sin marknadsposition. För att nå dessa mål valde de tion digital som sin digitala partner, med fokus på att utveckla en strategi som både driver försäljning och långsiktigt bygger varumärkeskännedom.
För att uppnå affärsmålen isolerades följande utmaningar vid uppstart:
◉ Hitta den bästa balansen i den externa kommunikationen som både stödjer kortsiktig och långsiktig försäljning.
◉ Identifiera den mest effektiva kanalmixen för att nå så många som möjligt inom den potentiella målgruppen.
◉ Hitta rätt ton och form för att tydliggöra vad Factoringgruppen erbjuder och hur factoring kan gynna företagare.
För att säkerställa en enhetlig och effektiv marknadsföringsinsats har vi lagt stort fokus på att skapa en gemensam riktning mellan sälj, marknad och ledning. Genom att etablera en tydlig samsyn kring affärsmål och nyckeltal har vi kunnat fokusera på det som är avgörande för att stärka varumärkeskännedomen och öka antalet kvalificerade leads för Factoringgruppen.
Med en optimerad kanalmix som inkluderat allt från organisk till köpt media, når vi idag ut bredare i digitala plattformar som både ökar varumärkets räckvidd och ökar förtroendet för Factoringgruppen hos dess målgrupp. Tillsammans har vi sedan starten skapat och utvecklat en framgångsrik strategi som inte bara fokuserat på att pusha mot att driva flera konverteringar, utan även har innefattat löpande insatser för att bygga långsiktig varumärkeskännedom för att bli top of mind hos Factoringgruppens målgrupp.
Utöver kampanjbaserade insatser har vi genomfört ett viktigt arbete i att öka hemsidans användarupplevelse och öka den organiska synligheten genom att optimera hemsidans struktur och SEO-optimera innehåll. Genom en genomtänkt ompaketering av Factoringgruppens erbjudanden möter vi idag kundernas behov på ett mer strukturerat sätt, med fokus på att guida dem genom hela köpresan. Viktigt har blivit att hitta en fördelning i budskap som stärker kännedom, bygger långvarig kundlojalitet och lockar kvalitativa leads.
Några utvalda insatser som genomförts:
◉ Skapat en samsyn och gemensam riktning mellan samtliga avdelningar för Factoringgruppen, som speglar sig i den framtagna digitala strategin.
◉ Skapat en tydlig och framgångsrik kampanjstruktur i kanaler som Google Ads, Meta och Youtube.
◉ Genomfört flera varumärkesbyggande insatser inom digitala plattformar, programmatiska köp och sponsring.
◉ Ompaketerat struktur och innehåll på hemsidan för att förbättra användarvänligheten, sökmotoroptimeringen och tydligheten kring Factoringgruppens erbjudande.
ökning på varumärkessökningar
annonsexponeringar årligen
i årlig tillväxt