Google har bekräftat att de börjar rulla ut AI Overview i de amerikanska sökresultaten från och med den 16 maj 2024. Fler länder, inklusive Sverige, väntas följa senare under året. AI Overview är den nya titeln på SGE (Search Generative Experience) som Google flaggade om förra året (2023). USA är först ut, men flera länder kommer att lanseras inom kort, vilket Search Engine Land skriver om.
AI Overview innebär att Google genererar svar på sökfrågor direkt i sökresultaten, baserat på flera olika källor från Googles index. Denna funktion är designad för att ge bättre svar på komplexa frågor och förbättra användarupplevelsen genom att ge snabbare och mer exakta svar.
Google kommer inte att visa AI Overview för alla typer av sökningar. De är främst reserverade för att besvara mer komplexa frågor där Google anser att de kan ge ett mer värdefullt svar än vad de separata källorna i sökresultaten kan erbjuda.
Ni kommer att kunna följa hur många exponeringar och klick er webbplats får från AI Overview via Google Search Console. Dock kommer det inte vara möjligt att separera exponeringar och klick från AI Overview från de traditionella organiska sökresultaten.
Företag som förlitar sig på sin webbplats för att driva kundresan kan uppleva en nedgång i organisk trafik på grund av AI-genererade svar i sökresultaten. Det är möjligt att AI Overview kommer att minska andelen organisk trafik från besökare i det tidiga stadiet av kundresan. Dock kan detta leda till högre konverteringsgrader från de besökare som faktiskt klickar sig vidare till webbplatsen.
Resultat från testperiod i USA
Under testperioden i USA innan AI Overview officiellt lanserades, visade data följande trafikförändringar i olika branscher:
Hälsovård: -76%
E-handel: -49%
B2B tech: -48%
Försäkring: -45%
Utbildning: -44%
Restauranger: -36%
Underhållning: -36%
Resor: -30%
Finans: -17%
Det är viktigt att överväga om den trafik som förloras på grund av AI Overview kanske kompenseras av högre värde på den trafik som faktiskt konverterar.
Med lanseringen av AI Overview går Google i riktning mot att förändra hur sökningar fungerar och hur information presenteras. Det återstår att se hur användarna kommer att reagera och anpassa sig till de nya sökresultaten.
Det är spännande tider inom sökmotoroptimering och digital marknadsföring. AI Overview har potential att förändra hur vi ser på och arbetar med SEO. Genom att följa upp dessa förändringar noggrant och anpassa våra strategier kan vi maximera värdet av våra webbplatsbesök och interaktioner.
Författare Andreas Theodorsson
Vill ni prata mer om AI Overviews eller digital marknadsföring?