E-postmarknadsföring eller email marketing (kärt barn har många namn) är en kraftfull kanal för att nå, engagera och konvertera kunder på ett kostnadseffektivt sätt. Den ger snabbt insikter om vilken typ av innehåll som tilltalar era kunder och målgrupper, och i denna artikel går vi igenom fördelarna med e-postmarknadsföring, viktiga verktyg och tips för att komma igång på ett effektivt sätt.
På tion digital ser vi ofta att email har den högsta konverteringsgraden av alla kanaler och fungerar utmärkt för att stödja säljprocessen före, under och efter kundförvärv. Med en välutvecklad strategi för email marketing når ni optimala resultat genom att distribuera rätt innehåll, till rätt person vid rätt tillfälle.
Många företag har god kontroll över sina externa kanaler, men där email marketing har prioriterats bort eller att bristen på resurser eller innehållsskapande har hämmat potentialen som finns. Ser vi till möjligheterna som finns med email marketing så är det en god idé att prioritera kanalen framöver.
En undersökning visar att 58% av de tillfrågade har en vana att först kontrollera sin inkorg innan de tittar på sociala medier på morgonen. Detta understryker hur viktig e-postmarknadsföring är för företag som vill nå sina kunder på ett effektivt sätt. E-postmarknadsföring erbjuder en unik möjlighet att fånga mottagarens uppmärksamhet i ett läge där de är mest mottagliga för information. Genom att skicka relevant och engagerande innehåll direkt till kundernas inkorg kan företag bygga starkare relationer, öka kundlojaliteten och driva försäljning på ett kostnadseffektivt sätt.
På tion digital märker vi ofta att företag har ambitiösa tillväxtplaner men saknar en balanserad marknadsföringsstrategi för att stödja denna tillväxt. Vanligt är att det är säljavdelningen som ansvarar för emailkanalen, men utan att utnyttja dess fulla potential för merförsäljning och kundlojalitet. Här är våra tips på hur ni lägger grundstenar till en lyckad email marketing strategi.
Flexibel plan och tydlig målsättning: Ha en flexibel plan som skapar en röd tråd genom ditt innehåll och bestäm vad du vill uppnå med dina utskick, vare sig det är att öka varumärkeskännedom, informera eller fokusera på försäljning. Analysera målgruppen för att förstå vem som kommer att läsa dina utskick och anpassa tonalitet och innehåll efter deras intressen och behov.
Innehållsanpassning och utskick: Skapa intressant och relevant innehåll för er målgrupp. Bestäm hur ofta du ska skicka nyhetsbreven och testa olika dagar och tidpunkter för att hitta den mest effektiva tiden för din målgrupp. Tänk alltid på syftet med mailutskick och anpassa call-to-action där efter. Vad vill ni att era läsare ska göra när de har läst mailet? Påvisa kompetens i utskicken genom att använda grafer, siffror och kundomdömen för att styrka kunskap inom området.
Mätning och utvärdering: Mät effekten av era insatser genom att analysera och utvärdera nyckeltal för att sedan kunna ta datadrivna beslut och bäst optimera er e-postmarknadsföringstrategi.
Det finns många verktyg som underlättar skapandet och anpassade e-postkampanjer. Många CRM-system har inbyggda funktioner för e-postmarknadsföring, och det finns flera bra onlineverktyg om ert CRM-system inte stöder detta.
Några vanliga system bland våra kunder är:
Genom att följa dessa steg kan ni effektivisera er email marknadsföring och maximera dess potential för att stödja er tillväxt och öka kundlojaliteten.
Läs mer om vårt erbjudande kring email marketing
Vill ni prata mer om email marknadsföring?