Hoppa till huvudinnehåll
email 2

Förstärk er digitala närvaro med email marketing

Förstärk er digitala närvaro med email marketing 

E-postmarknadsföring eller email marketing (kärt barn har många namn) är en kraftfull kanal för att nå, engagera och konvertera kunder på ett kostnadseffektivt sätt. Den ger snabbt insikter om vilken typ av innehåll som tilltalar era kunder och målgrupper, och i denna artikel går vi igenom fördelarna med e-postmarknadsföring, viktiga verktyg och tips för att komma igång på ett effektivt sätt.

Det finns många fördelar med email marketing 

På tion digital ser vi ofta att email har den högsta konverteringsgraden av alla kanaler och fungerar utmärkt för att stödja säljprocessen före, under och efter kundförvärv. Med en välutvecklad strategi för email marketing når ni optimala resultat genom att distribuera rätt innehåll, till rätt person vid rätt tillfälle.

Många företag har god kontroll över sina externa kanaler, men där email marketing har prioriterats bort eller att bristen på resurser eller innehållsskapande har hämmat potentialen som finns. Ser vi till möjligheterna som finns med email marketing så är det en god idé att prioritera kanalen framöver.   

En undersökning visar att 58% av de tillfrågade har en vana att först kontrollera sin inkorg innan de tittar på sociala medier på morgonen. Detta understryker hur viktig e-postmarknadsföring är för företag som vill nå sina kunder på ett effektivt sätt. E-postmarknadsföring erbjuder en unik möjlighet att fånga mottagarens uppmärksamhet i ett läge där de är mest mottagliga för information. Genom att skicka relevant och engagerande innehåll direkt till kundernas inkorg kan företag bygga starkare relationer, öka kundlojaliteten och driva försäljning på ett kostnadseffektivt sätt.

Email vs Social Media - first check of the day

En tydlig strategi är grunden för effektiv email marketing

På tion digital märker vi ofta att företag har ambitiösa tillväxtplaner men saknar en balanserad marknadsföringsstrategi för att stödja denna tillväxt. Vanligt är att det är säljavdelningen som ansvarar för emailkanalen, men utan att utnyttja dess fulla potential för merförsäljning och kundlojalitet. Här är våra tips på hur ni lägger grundstenar till en lyckad email marketing strategi.

Flexibel plan och tydlig målsättning: Ha en flexibel plan som skapar en röd tråd genom ditt innehåll och bestäm vad du vill uppnå med dina utskick, vare sig det är att öka varumärkeskännedom, informera eller fokusera på försäljning. Analysera målgruppen för att förstå vem som kommer att läsa dina utskick och anpassa tonalitet och innehåll efter deras intressen och behov. 

Innehållsanpassning och utskick: Skapa intressant och relevant innehåll för er målgrupp. Bestäm hur ofta du ska skicka nyhetsbreven och testa olika dagar och tidpunkter för att hitta den mest effektiva tiden för din målgrupp. Tänk alltid på syftet med mailutskick och anpassa call-to-action där efter. Vad vill ni att era läsare ska göra när de har läst mailet? Påvisa kompetens i utskicken genom att använda grafer, siffror och kundomdömen för att styrka kunskap inom området. 

Mätning och utvärdering: Mät effekten av era insatser genom att analysera och utvärdera nyckeltal för att sedan kunna ta datadrivna beslut och bäst optimera er e-postmarknadsföringstrategi.

Verktyg för email marketing

Det finns många verktyg som underlättar skapandet och anpassade e-postkampanjer. Många CRM-system har inbyggda funktioner för e-postmarknadsföring, och det finns flera bra onlineverktyg om ert CRM-system inte stöder detta.

Några vanliga system bland våra kunder är:

Tips för att komma igång med email marketing

  1. Definiera tydliga mål och syfte: Bestäm vad syftet och målen med er email marketing strategi skall vara. Detta ligger till grund för de insatser som görs i kanalen framöver. 
  2. Enas om ansvar: Bestäm vem som ska ansvara för kanalen - säljavdelningen, marknadsavdelningen eller ett dedikerat team.
  3. Implementera ett system: Om ni inte redan har ett, välj ett enkelt system utefter era behov för att snabbt komma igång utan stora hinder.
  4. Segmentera kundlistor: Skapa segment om era kunder har stora skillnader i exempelvis storlek, behov av produkter/tjänster, demografi, tidigare köp med flera. 
  5. Börja med automatiserade e-postkampanjer: Några exempel på enkla e-postkampanjer är:
    • Välkomstmeddelande till nya kunder.
    • Specifika erbjudanden för nya kunder.
    • Uppföljning om e-post inte öppnats.

Genom att följa dessa steg kan ni effektivisera er email marknadsföring och maximera dess potential för att stödja er tillväxt och öka kundlojaliteten.

Läs mer om vårt erbjudande kring email marketing

Vill ni prata mer om email marknadsföring?

Kontakta oss idag

Fler insights

kikare

Satsa på en stark varumärkeskännedom

Det är lätt att hamna i inställningen att all digital marknadsföring måste resultera i nya affärer eller nya kontakter direkt. Ofta allokeras hela, eller stora delar av den digitala budgeten på kampanjer som skall driva konverteringar omedelbart. Men att insistera på att hela budgeten måste ge...

Läs mer
Share of search

Mät av marknadsposition genom Share of Search

Share of Search är en mätmetod som används för att förstå hur starkt ert varumärke står sig i jämförelse med konkurrenterna. Genom att analysera sökdata från exempelvis Google kan man följa hur sökfrågor relaterade till olika varumärken förändras över tid. Den här artikeln sammanfattar hur Share of...

Läs mer
webbanalys

Värdet av webbanalys

Att förstå era kunder och dess beteenden online är avgörande för att kunna fatta informerade beslut som driver tillväxt och engagemang. Att implementera webbanalys är ett klokt val som ger er möjlighet att analysera er site, dra insikter av vad som presterar och vad som inte presterar, men också en...

Läs mer