Fruktbudet, Nordens ledande leverantör av frukt och trivselprodukter till företag, kontaktade tion digital med målet att fortsatt stärka sin marknadsposition och kännedom. Genom en ny digital strategi som innefattat digitala marknadsföringsinsatser som sökordsannonsering och sociala medier, har Fruktbudet framgångsrikt ökat sin försäljning och på ett kostnadseffektivt börjat driva mer trafik till sin hemsida.
Fruktbudet har sedan 1986 levererat högklassig frukt och trivselprodukter till arbetsplatser. Med ca 1 miljon frukter levererade varje vecka är Fruktbudet Nordens ledande leverantör av fruktkorgar.
◉ Hitta en välfungerande digital strategi som effektivt kopplar ihop deras marknadsförings- och försäljningsinsatser, i syfte att nå sina tillväxtmål.
◉ Tydligt kommunicera konkurrensfördelar i förhållande till andra aktörer i branschen.
◉ Öka sina insatser för varumärkeskännedom i syfte att fortsatt vara top of mind hos målgruppen.
I den uppdaterade marknadsföringsstrategin har vi fokuserat på att skapa förutsättningar som gör det möjligt för Fruktbudet att möta sina högt ställda affärsmål. De inledande marknadsföringsinsatserna skall göra det möjligt för Fruktbudet att öka sin nykundsanskaffning men även behålla och utveckla de befintliga kundrelationerna. Både på kort- och lång sikt.
Som ett led i detta tog vi fram en kanalstrategi anpassad för att hjälpa Fruktbudet att öka sin synlighet, bygga varumärke samt driva fler konverteringar på affärsviktiga områden. Med målet att hjälpa nuvarande säljkår både med nykundsanskaffning, ökad lojalitet och merförsäljning.
Några utav de inledande insatserna som genomfördes:
◉ Uppdaterad struktur och budgetfördelning i Google Ads för att stärka Fruktbudets placeringar på viktiga sökord kopplade till företagets erbjudande på ett kostnadseffektivt sätt.
◉ Nya tillvägagångssätt för annonsering i Meta och LinkedIn med syfte att stärka Fruktbudets kännedom, och förbättra resultaten på de konverteringsdrivande annonserna.
◉ En uppdaterad E-mail marketing strategi för att bearbeta nya och befintliga kunder via strukturerade mailutskick.
De nya marknadsföringsinsatserna har resulterat i att man nu har en bredare plan med potential att överträffa sina tillväxtmål samt att kunna differentiera sig från konkurrenterna på en marknad där produkterna inte skiljer sig mycket åt mellan aktörerna.
ökning i digitala offerter
Den nya annonsstrategin för Google Ads, Meta och LinkedIn gjorde att antalet inskickade offertförfrågningar dubblerades.
ökning i trafik till hemsidan
Den nya digitala strategin gav bra effekt och resulterade i mer än en fördubbling av relevant trafik till hemsidan.
ökade primära konverteringar
Sammanställt resultat av de två viktigaste konverteringspunkterna när det kommer till nykundsförvärv.