Hoppa till huvudinnehåll
fruktbudet kontor

Ökade fruktleveranser med en framgångsrik digital strategi

Fruktbudet, Nordens ledande leverantör av frukt och trivselprodukter till företag, kontaktade tion digital med målet att fortsatt stärka sin marknadsposition och kännedom. Genom en ny digital strategi som innefattat digitala marknadsföringsinsatser som sökordsannonsering och sociala medier, har Fruktbudet framgångsrikt ökat sin försäljning och på ett kostnadseffektivt börjat driva mer trafik till sin hemsida. 

Bakgrund

Fruktbudet har sedan 1986 levererat högklassig frukt och trivselprodukter till arbetsplatser. Med ca 1 miljon frukter levererade varje vecka är Fruktbudet Nordens ledande leverantör av fruktkorgar.

Utmaningar

◉ Hitta en välfungerande digital strategi som effektivt kopplar ihop deras marknadsförings- och försäljningsinsatser, i syfte att nå sina tillväxtmål.

◉ Tydligt kommunicera konkurrensfördelar i förhållande till andra aktörer i branschen. 

Öka sina insatser för varumärkeskännedom i syfte att fortsatt vara top of mind hos målgruppen. 

fruktkorg kontor

Lösningen

I den uppdaterade marknadsföringsstrategin har vi fokuserat på att skapa förutsättningar som gör det möjligt för Fruktbudet att möta sina högt ställda affärsmål. De inledande marknadsföringsinsatserna skall göra det möjligt för Fruktbudet att öka sin nykundsanskaffning men även behålla och utveckla de befintliga kundrelationerna. Både på kort- och lång sikt.

Som ett led i detta tog vi fram en kanalstrategi anpassad för att hjälpa Fruktbudet att öka sin synlighet, bygga varumärke samt driva fler konverteringar på affärsviktiga områden. Med målet att hjälpa nuvarande säljkår både med nykundsanskaffning, ökad lojalitet och merförsäljning.

Några utav de inledande insatserna som genomfördes: 

Uppdaterad struktur och budgetfördelning i Google Ads för att stärka Fruktbudets placeringar på viktiga sökord kopplade till företagets erbjudande på ett kostnadseffektivt sätt. 

Nya tillvägagångssätt för annonsering i Meta och LinkedIn med syfte att stärka Fruktbudets kännedom, och förbättra resultaten på de konverteringsdrivande annonserna. 

En uppdaterad E-mail marketing strategi för att bearbeta nya och befintliga kunder via strukturerade mailutskick.

De nya marknadsföringsinsatserna har resulterat i att man nu har en bredare plan med potential att överträffa sina tillväxtmål samt att kunna differentiera sig från konkurrenterna på en marknad där produkterna inte skiljer sig mycket åt mellan aktörerna.

Resultatet

100% 

ökning i digitala offerter

Den nya annonsstrategin för Google Ads, Meta och LinkedIn gjorde att antalet inskickade offertförfrågningar dubblerades. 

120% 

ökning i trafik till hemsidan 

Den nya digitala strategin gav bra effekt och resulterade i mer än en fördubbling av relevant trafik till hemsidan.

125% 

ökade primära konverteringar

Sammanställt resultat av de två viktigaste konverteringspunkterna när det kommer till nykundsförvärv. 

På Fruktbudet hade vi tidigare främst arbetat med traditionell marknadsbearbetning via egen säljkår. Med tion har en ny digital värld öppnat sig och med den ett (för oss) helt nytt sätt att bearbeta kunder och marknad. Med tions hjälp har vi kunnat kalibrera siktet för våra insatser mot de kundgrupper och geografier som vi vill nå och vi upplever att vi fått till en mycket mer kostnadseffektiv och pricksäker marknadsbearbetning. Vi uppskattar tions stora kunskap och engagemang och vi värdesätter att de gått på djupet med att förstå vad det är som är unikt med Fruktbudet och hur vi bättre ska få presumtiva och befintliga kunder att också förstå och värdesätta detta.

Fredrik Fröborg, VDFruktbudet

Vill du veta mer om projektet?
 

Se fler av våra case